Biuro prasowe
W celu prawidłowego gospodarowania odpadami należy pamiętać, że każdy podmiot w łańcuchu gospodarki odpadami jest za nią odpowiedzialny, to znaczy każdy kto wytwarza odpady, a także podmioty, które je odbierają oraz te które je unieszkodliwiają.
Racjonalna gospodarka powinna być dostosowana nie tylko do warunków lokalnych, ale kosztować także mniej lub tyle samo, co rozwiązania zalecane przez UE. Powinno dążyć się do powstawania jak najmniejszej ilości odpadów, a także ich segregacji oraz powtórnego wykorzystania.
Na niekorzyść obecnego systemu gospodarki odpadami istniejącego w Polsce wciąż działa brak prowadzenia prawidłowej segregacji odpadów oraz duża masa odpadów trafiających na składowiska odpadów. Problem stanowi również niska świadomość właścicieli nieruchomości dotycząca odpowiedniego postępowania z odpadami (np. problem niezgniatanych butelek i puszek, brak wiedzy o prawidłowej segregacji odpadów, spalanie odpadów w gospodarstwach domowych, „dzikie” wysypiska odpadów, zasypywanie odpadów w dołach). Dodatkowo duża część właścicieli nieruchomości nie prowadzi przydomowych kompostowników, w których można także zagospodarować część odpadów.
W celu poprawy gospodarki odpadami, aby obecny system mógł zacząć działać lepiej podejmuje się zmiany przepisów prawa, które równocześnie dostosowuje się do wymogów unijnych, aby osiągać lepsze wskaźniki segregacji odpadów, ich odzysku i recyklingu.
Wprowadzenie nowego systemu ma umożliwić planowanie racjonalnych działań programowych na dalsze lata i polepszenie efektywności istniejącego już systemu gospodarki odpadami na terenie gminy. Zawarte w nim rozwiązania organizacyjne oraz logistyczno – techniczne przyczynią się do właściwego, zgodnego z wymogami ochrony środowiska, zagospodarowania powstających odpadów.
Mimo, iż ustawa została uchwalona już dawno to widoczne są liczne problemy, które powodują niezrozumienie przepisów lub trudności z dostosowaniem nowych przepisów do warunków lokalnych, które w każdej gminie są różne.
Wciąż trwają prace nad nowelizacją ustawy. Dąży się m. in. do tego aby zaproponowane rozwiązania umożliwiały gminom racjonalną i elastyczną politykę w zakresie ustalenia opłat za odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i gospodarowania tymi odpadami. Przyjęta ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ma przede wszystkim na celu poprawienie jakości i optymalizację funkcjonowania gospodarki odpadami w skali lokalnej, co będzie przekładać się na poprawę efektywności w skali regionu i województwa, zarówno w aspekcie rozwoju gospodarczego, ekonomicznego, społecznego jak i w aspekcie ekologicznym. Ma to szczególne znaczenie w kontekście wypełniania założeń Krajowego Planu Gospodarki Odpadami oraz dyrektyw unijnych, zakładających znaczne ograniczenie ilości odpadów trafiających na składowiska.
System gospodarki odpadami w Gminie Sadki
Problem gospodarki odpadami w kraju, od lat nie pozostaje rozwiązany w sposób kompleksowy. Często obserwuje się w tym zakresie patologie, polegające na wyrzucaniu odpadów do przydrożnych rowów i do lasu. Powoduje to znaczne zmniejszenie atrakcyjności gminy i utratę jej dobrego wizerunku. Nie pomagają akcje proekologiczne i edukacyjne np. dni sprzątania świata.
Przed dniem 1 lipca 2013 r. każdy właściciel posesji z terenu Gminy Sadki, podpisywał umowę na wywóz odpadów z terenu swojej nieruchomości. Obowiązek taki spoczywał na całej społeczności, ale nie zawsze był on wypełniany. Część właścicieli nieruchomości nie miała podpisanej umowy lub była ona wyłącznie „na papierze”, a odpady były zagospodarowywane we własnym zakresie, często palone w piecach centralnego ogrzewania. Gmina nie posiadała narzędzi, które pozwalałyby na kontrolę właścicieli nieruchomości w tym zakresie.
W celu osiągnięcia oczekiwanych efektów w postaci budowy niezbędnej infrastruktury i osiągnięcia wymaganych progów odzysku poszczególnych frakcji odpadów np. szkła czy tworzyw sztucznych (co zostało narzucone przez przepisy unijne) podjęto próbę budowy nowego systemu. W dniu 1 lipca 2011 r. została uchwalona ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, której założenia od lat funkcjonują w krajach Europy Zachodniej.
Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości porządku w gminach, za odbiór odpadów komunalnych z posesji od dnia 1 lipca 2013 r. odpowiedzialne są samorządy. Nakłada to na poszczególne gminy bardzo dużo obowiązków wraz ze wskazaniem poszczególnych terminów wykonania kolejnych zadań. Rozwiązaniu uległy dotychczasowe zawarte przed dniem 1 lipca 2013 r. umowy na odbieranie odpadów, a odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych zajmuje się gmina. To gmina w imieniu właścicieli nieruchomości zawiera umowę z przedsiębiorstwem, które funkcjonować będzie na określonym terenie. Firma ta zostaje wybrana w drodze przetargu w celu wyłonienia najkorzystniejszej oferty. Koszty odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych pokrywane są przez ustaloną przez gminy gminy opłatę, czyli tzw. „podatek śmieciowy”. Ustalony „podatek śmieciowy” pookrywa również koszt tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, koszt obsługi administracyjnej systemu oraz koszt edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.
Aby określić wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, każdy właściciel nieruchomości zobowiązany jest składać deklaracje o ilości osób, jaka zamieszkuje daną nieruchomość oraz o szacunkowej ilości wytworzonych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych. Należy pamiętać, że każdy właściciel nieruchomości będzie wnosił stałą opłatę, jednak kwota ta będzie niższa, jeśli odpady będą zbierane w sposób selektywny. Jeśli właściciele nieruchomości będą wytwarzać mniej odpadów komunalnych oraz będą te odpady segregować w sposób prawidłowy, pozwoli to na obniżenie kosztów systemu i obniżenie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Odpady, które zbierane będą w sposób selektywny to: papier; metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe (np. kartoniki po soku i mleku); szkło; bioodpady; odpady niebezpieczne; przeterminowane leki; chemikalia; odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igły i strzykawki; zużyte baterie i akumulatory; zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny; meble i inne odpady wielkogabarytowe; zużyte opony; odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych oraz tekstylia i odzież.
Podsumowując cały schemat postępowania, przebiega w następujący sposób:
1) Właściciel nieruchomości składa deklarację do gminy.
2) Gmina ustala stawki opłat.
3) Opłaty są wnoszone na rachunek gminy przez właścicieli nieruchomości.
4) Przedsiębiorstwo wyłonione w drodze przetargu odbiera odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.