GOSPODARKA KOMUNALNA

GMINY SADKI

Strona główna » Biuro prasowe

Biuro prasowe

W celu pra­wi­dło­wego gospo­da­ro­wa­nia odpa­dami należy pamię­tać, że każdy pod­miot w łańcu­chu gospo­darki odpa­dami jest za nią odpo­wie­dzialny, to zna­czy każdy kto wytwa­rza odpady, a także pod­mioty, które je odbie­rają oraz te które je uniesz­ko­dli­wiają.
Racjo­nalna gospo­darka powinna być dosto­so­wana nie tylko do warun­ków lokal­nych, ale kosz­to­wać także mniej lub tyle samo, co roz­wią­za­nia zale­cane przez UE. Powinno dążyć się do powsta­wa­nia jak naj­mniej­szej ilo­ści odpa­dów, a także ich segre­ga­cji oraz powtór­nego wyko­rzy­sta­nia.
Na nie­ko­rzyść obec­nego sys­temu gospo­darki odpa­dami ist­nie­ją­cego w Pol­sce wciąż działa brak pro­wa­dze­nia pra­wi­dło­wej segre­ga­cji odpa­dów oraz duża masa odpa­dów tra­fia­ją­cych na skła­do­wi­ska odpa­dów. Pro­blem sta­nowi rów­nież niska świa­do­mość wła­ści­cieli nie­ru­cho­mo­ści doty­cząca odpo­wied­niego postę­po­wa­nia z odpa­dami (np. pro­blem nie­zgnia­ta­nych bute­lek i puszek, brak wie­dzy o pra­wi­dło­wej segre­ga­cji odpa­dów, spa­la­nie odpa­dów w gospo­dar­stwach domo­wych, „dzi­kie” wysy­pi­ska odpa­dów, zasy­py­wa­nie odpa­dów w dołach). Dodat­kowo duża część wła­ści­cieli nie­ru­cho­mo­ści nie pro­wa­dzi przy­do­mo­wych kom­po­stow­ni­ków, w któ­rych można także zago­spo­da­ro­wać część odpa­dów.
W celu poprawy gospo­darki odpa­dami, aby obecny sys­tem mógł zacząć dzia­łać lepiej podej­muje się zmiany prze­pi­sów prawa, które rów­no­cze­śnie dosto­so­wuje się do wymo­gów unij­nych, aby osią­gać lep­sze wskaź­niki segre­ga­cji odpa­dów, ich odzy­sku i recyklingu.

Wpro­wa­dze­nie nowego sys­temu ma umoż­li­wić pla­no­wa­nie racjo­nal­nych dzia­łań pro­gra­mo­wych na dal­sze lata i polep­sze­nie efek­tyw­no­ści ist­nie­ją­cego już sys­temu gospo­darki odpa­dami na tere­nie gminy. Zawarte w nim roz­wią­za­nia orga­ni­za­cyjne oraz logi­styczno – tech­niczne przy­czy­nią się do wła­ści­wego, zgod­nego z wymo­gami ochrony środo­wi­ska, zago­spo­da­ro­wa­nia powsta­ją­cych odpa­dów.
Mimo, iż ustawa została uchwa­lona już dawno to widoczne są liczne pro­blemy, które powo­dują nie­zro­zu­mie­nie prze­pi­sów lub trud­no­ści z dosto­so­wa­niem nowych prze­pi­sów do warun­ków lokal­nych, które w każ­dej gmi­nie są różne.
Wciąż trwają prace nad nowe­li­za­cją ustawy. Dąży się m. in. do tego aby zapro­po­no­wane roz­wią­za­nia umoż­li­wiały gmi­nom racjo­nalną i ela­styczną poli­tykę w zakre­sie usta­le­nia opłat za odbie­ra­nie odpa­dów komu­nal­nych od wła­ści­cieli nie­ru­cho­mo­ści i gospo­da­ro­wa­nia tymi odpa­dami. Przy­jęta ustawa o utrzy­ma­niu czy­sto­ści i porządku w gmi­nach ma przede wszyst­kim na celu popra­wie­nie jako­ści i opty­ma­li­za­cję funk­cjo­no­wa­nia gospo­darki odpa­dami w skali lokal­nej, co będzie prze­kła­dać się na poprawę efek­tyw­no­ści w skali regionu i woje­wódz­twa, zarówno w aspek­cie roz­woju gospo­dar­czego, eko­no­micz­nego, spo­łecz­nego jak i w aspek­cie eko­lo­gicz­nym. Ma to szcze­gólne zna­cze­nie w kon­tek­ście wypeł­nia­nia zało­żeń Kra­jo­wego Planu Gospo­darki Odpa­dami oraz dyrek­tyw unij­nych, zakła­da­ją­cych znaczne ogra­ni­cze­nie ilo­ści odpa­dów tra­fia­ją­cych na składowiska.

Sys­tem gospo­darki odpa­dami w Gmi­nie Sadki

Pro­blem gospo­darki odpa­dami w kraju, od lat nie pozo­staje roz­wią­zany w spo­sób kom­plek­sowy. Czę­sto obser­wuje się w tym zakre­sie pato­lo­gie, pole­ga­jące na wyrzu­ca­niu odpa­dów do przy­droż­nych rowów i do lasu. Powo­duje to znaczne zmniej­sze­nie atrak­cyj­no­ści gminy i utratę jej dobrego wize­runku. Nie poma­gają akcje pro­eko­lo­giczne i edu­ka­cyjne np. dni sprzą­ta­nia świata.
Przed dniem 1 lipca 2013 r. każdy wła­ści­ciel pose­sji z terenu Gminy Sadki, pod­pi­sy­wał umowę na wywóz odpa­dów z terenu swo­jej nie­ru­cho­mo­ści. Obo­wią­zek taki spo­czy­wał na całej spo­łecz­no­ści, ale nie zawsze był on wypeł­niany. Część wła­ści­cieli nie­ru­cho­mo­ści nie miała pod­pi­sa­nej umowy lub była ona wyłącz­nie „na papie­rze”, a odpady były zago­spo­da­ro­wy­wane we wła­snym zakre­sie, czę­sto palone w pie­cach cen­tral­nego ogrze­wa­nia. Gmina nie posia­dała narzę­dzi, które pozwa­la­łyby na kon­trolę wła­ści­cieli nie­ru­cho­mo­ści w tym zakre­sie.
W celu osią­gnię­cia ocze­ki­wa­nych efek­tów w postaci budowy nie­zbęd­nej infra­struk­tury i osią­gnię­cia wyma­ga­nych pro­gów odzy­sku poszcze­gól­nych frak­cji odpa­dów np. szkła czy two­rzyw sztucz­nych (co zostało narzu­cone przez prze­pisy unijne) pod­jęto próbę budowy nowego sys­temu. W dniu 1 lipca 2011 r. została uchwa­lona ustawa o zmia­nie ustawy o utrzy­ma­niu czy­sto­ści i porządku w gmi­nach, któ­rej zało­że­nia od lat funk­cjo­nują w kra­jach Europy Zachod­niej.
Zgod­nie z zapi­sami ustawy o utrzy­ma­niu czy­sto­ści porządku w gmi­nach, za odbiór odpa­dów komu­nal­nych z pose­sji od dnia 1 lipca 2013 r. odpo­wie­dzialne są samo­rządy. Nakłada to na poszcze­gólne gminy bar­dzo dużo obo­wiąz­ków wraz ze wska­za­niem poszcze­gól­nych ter­mi­nów wyko­na­nia kolej­nych zadań. Roz­wią­za­niu ule­gły dotych­cza­sowe zawarte przed dniem 1 lipca 2013 r. umowy na odbie­ra­nie odpa­dów, a odbio­rem i zago­spo­da­ro­wa­niem odpa­dów komu­nal­nych zaj­muje się gmina. To gmina w imie­niu wła­ści­cieli nie­ru­cho­mo­ści zawiera umowę z przed­się­bior­stwem, które funk­cjo­no­wać będzie na okre­ślo­nym tere­nie. Firma ta zostaje wybrana w dro­dze prze­targu w celu wyło­nie­nia naj­ko­rzyst­niej­szej oferty. Koszty odbioru, trans­portu i zago­spo­da­ro­wa­nia odpa­dów komu­nal­nych pokry­wane są przez usta­loną przez gminy gminy opłatę, czyli tzw. „poda­tek śmie­ciowy”. Usta­lony „poda­tek śmie­ciowy” pookrywa rów­nież koszt two­rze­nia i utrzy­ma­nia punk­tów selek­tyw­nego zbie­ra­nia odpa­dów komu­nal­nych, koszt obsługi admi­ni­stra­cyj­nej sys­temu oraz koszt edu­ka­cji eko­lo­gicz­nej w zakre­sie pra­wi­dło­wego postę­po­wa­nia z odpa­dami komunalnymi.

Aby okre­ślić wyso­kość opłaty za gospo­da­ro­wa­nie odpa­dami komu­nal­nymi, każdy wła­ści­ciel nie­ru­cho­mo­ści zobo­wią­zany jest skła­dać dekla­ra­cje o ilo­ści osób, jaka zamiesz­kuje daną nie­ru­cho­mość oraz o sza­cun­ko­wej ilo­ści wytwo­rzo­nych na tere­nie nie­ru­cho­mo­ści odpa­dów komu­nal­nych. Należy pamię­tać, że każdy wła­ści­ciel nie­ru­cho­mo­ści będzie wno­sił stałą opłatę, jed­nak kwota ta będzie niż­sza, jeśli odpady będą zbie­rane w spo­sób selek­tywny.  Jeśli wła­ści­ciele nie­ru­cho­mo­ści będą wytwa­rzać mniej odpa­dów komu­nal­nych oraz będą te odpady segre­go­wać w spo­sób pra­wi­dłowy, pozwoli to na obni­że­nie kosz­tów sys­temu i obni­że­nie wyso­ko­ści opłaty za gospo­da­ro­wa­nie odpa­dami komu­nal­nymi. Odpady, które zbie­rane będą w spo­sób selek­tywny to: papier; metal, two­rzywa sztuczne i opa­ko­wa­nia wie­lo­ma­te­ria­łowe (np. kar­to­niki po soku i mleku); szkło; bio­od­pady; odpady nie­bez­pieczne; prze­ter­mi­no­wane leki; che­mi­ka­lia; odpady nie­kwa­li­fi­ku­ją­ce się do odpa­dów medycz­nych powsta­łe w gospo­dar­stwie domo­wym w wyniku przyj­mo­wa­nia pro­duk­tów lecz­ni­czych w for­mie iniek­cji i pro­wa­dze­nia moni­to­ringu poziomu sub­stan­cji we krwi, w szcze­gól­no­ści igły i strzy­kawki; zużyte bate­rie i aku­mu­la­tory; zużyty sprzęt elek­tryczny i elek­tro­niczny; meble i inne odpady wiel­ko­ga­ba­ry­towe; zużyte opony; odpady budow­lane i roz­biór­kowe z gospo­darstw domo­wych oraz tek­sty­lia i odzież.
Pod­su­mo­wu­jąc cały sche­mat postę­po­wa­nia, prze­biega w nastę­pu­jący spo­sób:
1) Wła­ści­ciel nie­ru­cho­mo­ści składa dekla­ra­cję do gminy.
2) Gmina ustala stawki opłat.
3) Opłaty są wno­szone na rachu­nek gminy przez wła­ści­cieli nie­ru­cho­mo­ści.
4) Przed­się­bior­stwo wyło­nione w dro­dze prze­targu odbiera odpady komu­nalne od wła­ści­cieli nieruchomości.